Plán minimálního preventivního programu
Plán minimálního preventivního programu zpracovaný metodikem prevence Hotelové školy Radlická
Úvod
Preventivní aktivity vycházejí a jsou v souladu s níže uvedenými dokumenty:
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 – 2018
Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních – č.j. 22294/2013-1
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – č.j. 21291/2010-28
Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení zřizovaných MŠMT, č.j. 37 014/2005 – 25
Evaluace a diagnostika preventivních programů
Všechny uvedené dokumenty jsou k dispozici k prostudování na internetových stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy www.msmt.cz.
Školní řád Hotelové školy Radlická, Radlická 591/115, 158 00 Praha 5
Příprava programu
Charakteristika školy
Hotelová škola Radlická je lokalizována v Praze 5, vedle nákupního centra Galerie Nové Butovice v pěší dostupnosti od metra trasy B, stanice Nové Butovice.
Od školního roku 2009/2010 nabízí studium dvou oborů:
hotelnictví
cestovního ruch
Počet tříd ve školním roce 2016/2017: 20 tříd (10 obor cestovní ruch a 10 obor hotelnictví)
Počet žáků ve třídách: 17 až 30 žáků/žákyň. Počet studujících na HŠ Radlická se dlouhodobě pohybuje kolem 488 žáků, z nichž je 25 % mimopražských. Na škole studují 2 % žáků jiné než české národnosti.
Škola se skládá ze tří vzájemně propojených budov a odděleného školního hotelu MATURA, který se nachází v areálu školy. V další budově areálu, která je od školy oddělena, sídlí Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené a Institut informatiky – vyšší odborná škola, s.r.o.
Škola je velmi dobře technicky vybavena, její součástí je:
moderní školní hotel MATURA
galerie a odborná pracoviště školní cestovní agentury RADVIA
rozsáhlý vnitřní i vnější sportovní areál včetně kurtů
školní zahrada s možností posezení pro 1 – 2 třídy (tzv. školní amfiteátr)
školní jídelna s bufetem provozovaná soukromou firmou
řada odborných a jazykových učeben s možností využití audio a video techniky či přístupem na internet
Studenti i pedagogové mají možnost využít:
služby školní knihovny
sportoviště včetně sauny a posilovny i mimo čas výuky
prostory školní kaple k relaxaci
Školní řád (ŠŘ) je vyvěšen na webových stránkách školy www.hs-radlicka.cz. Na začátku každého školního roku jsou s ním žáci seznamováni prostřednictvím svých třídních učitelů. Na bezpečnost žáků v době výuky dohlížejí vyučující, o přestávkách potom dozory, které drží vyučující ve všech prostorách školy včetně šaten. Po dobu vyučovacích hodin se škola zamyká, aby se zabránilo vniknutí nežádoucích osob.
Školní poradenské pracoviště tvoří výchovná poradkyně a školní metodička prevence. Ve škole nepracuje vlastní školní psycholog, v případě potřeby škola využívá služeb OPPP Praha 5, Kuncova 1580/1 a služeb psychologů a terapeutů na specializovaných pracovištích. Organizace a zařízení, se kterými škola spolupracuje v rámci primární prevence, jsou uvedeny v přílohách.
Klima školy je otevřené, žáci mají možnost promluvit o svých starostech se třídními učiteli, s výchovnou poradkyní i se školní metodičkou prevence, této příležitosti bez obav využívají. Třídnické hodiny jsou součástí rozvrhu a probíhají každý týden. Zároveň žáci mohou použít pro kontakt uzamykatelné schránky učitelů i poradců umístěné na volně přístupném místě u studijního oddělení. Na konzultaci ohledně vzdělávacích či výchovných potíží mohou samozřejmě přijít také rodiče. Kontakty na vedení školy, výchovou poradkyni, školní metodičku prevence i pedagogické pracovníky jsou uvedeny na webových stránkách školy.
Již osmým rokem pokračuje vydávání školního časopisu Terminál. Redakční rada se skládá ze studentů všech čtyř ročníků, kteří časopis tvoří pod metodickým vedením Mgr.Olgy Bášové.
Po škole jsou rozmístěny nástěnky s kontaktem na Linku bezpečí a nástěnky informující o faktorech a následcích rizikového chování včetně kontaktů na příslušná zařízení, kde mohou žáci vyhledat pomoc.
Ve škole průběžně sledujeme výskyt výukových a výchovných problémů našich žáků – tyto problémy se řeší průběžně při pohovorech se studenty a jejich zákonnými zástupci, na pedagogických radách, resp. na výchovných komisích. Ve školním roce 2015/2016 to byly zejména problémy s nevhodným chováním na výjezdu 1.ročníku do Německa.
Hlavní zásady programu
Oblasti prevence
Prevence rizikového chování u žáků na Hotelové škole Radlická zahrnuje v souladu s metodickým pokynem ministra školství, mládeže a tělovýchovy aktivity v těchto oblastech:
- a) předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
záškoláctví
šikana, násilí
divácké násilí
kriminalita, delikvence, vandalismus
závislost na politickém a náboženském extremismu
rasismus, xenofobie
užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen „UNL“)
onemocnění HIV/AIDS a dalšími nemocemi šířícími se krevní cestou
poruchy příjmu potravy
netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
- b) rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
domácího násilí
šikany
týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání
ohrožování výchovy mládeže
poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)
Vymezení cílové skupiny
Primární cílovou skupinou školního preventivního programu jsou všichni žáci školy – v naprosté většině případů se jedná se o věkovou kategorii 15 – 20 let (výjimečně i starší žáky, kteří studují na naší škole většinou v rámci individuálního studijního plánu).
Další cílovou skupinou jsou pedagogové HŠ Radlická a rodiče žáků.
Cíle programu
Cíle pro studenty Hotelové školy Radlická
zvýšit informovanost v oblasti společensky nežádoucích jevů, pochopit příčiny šikany, zastrašování, projevů rasismu a užití násilí (podstatnou část informací získají studenti v rámci výuky předmětů občanská nauka, základy přírodních věd, nauka o výživě, tělesná výchova, právo, cizí jazyky)
znát právní důsledky společensky nežádoucích jevů – šikany, zastrašování, projevů rasismu a užití násilí
umět posoudit zdravotní a sociální rizika, která přináší užívání drog (legálních i nelegálních) a dokázat odmítnout nabízenou drogu
chápat význam zdravého způsobu života
vědět o možnostech pomoci při řešení osobních problémů (ve škole i mimo školu)
podílet se na tvorbě prostředí a životních podmínek
Cíle pro pedagogy Hotelové školy Radlická
pozitivní přístup k žákům
zvyšovat informovanost v oblasti společensky nežádoucích jevů, zdravého způsobu života (podstatnou část informací získají studenti v rámci výuky předmětů občanská nauka, základy přírodních věd, nauka o výživě, tělesná výchova, právo, cizí jazyky)
podílet se na realizaci školního preventivního programu
účastnit se vzdělávání v rámci DVPP v oblasti prevence rizikového chování
trvat na důsledném dodržování školního řádu
Cíle pro třídní učitele Hotelové školy Radlická
udržovat pravidelný kontakt se třídou a zajímat se o dění ve třídním kolektivu, poznávat vzájemné vztahy
rychle, důsledně a efektivně řešit problémy ve třídě
spolupracovat s rodiči studentů
sledovat efektivitu preventivních aktivit
Cíle pro školního metodika Hotelové školy Radlická
příprava a zajištění realizace minimálního školního preventivního programu
podílet se na dalším vzdělávání pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
dále se vzdělávat v problematice prevence rizikového chování – účast na odborných kurzech a seminářích, sebevzdělávání, rozšiřování školní knihovny o vhodné materiály s tematikou prevence negativních sociálně patologických jevů
pravidelně vyhodnocovat přínos školního preventivního programu
spolupráce s obvodní pedagogicko-psychologickou poradnou
Cíle pro rodiče žáků Hotelové školy Radlická
být informováni o rizicích souvisejících s rizikovým chováním mladistvých
být informováni o poradnách, střediscích a programech v oblasti primární prevence pro rodiče a dospívající
znát právní důsledky společensky nežádoucích jevů – šikany, zastrašování, projevů rasismu a užití násilí
účastnit se akcí, besed, seminářů s tématikou prevence rizikového chování pořádaných školou
Realizace školního preventivního programu
Pedagogové a vedení školy budou na HŠR podporovat
komunikaci mezi studenty, učiteli a rodiči studentů na bázi vzájemného porozumění, tolerance a otevřeného jednání
pozitivní vztah studentů k prostředí školy
vytváření pozitivní motivace ke studiu a dobrým studijním výsledkům
rozvíjení osobnosti studenta
zdravý životní styl
aktivní využití volného času studentů
zvyšování informovanosti studentů v oblasti společensky negativních jevů
vedení studentů k zájmu o kulturní akce, výlety, exkurze a sportovní aktivity
práci studentské rady jako orgánu studentů
prezentaci školy, jejích výsledků a umístění studentů v soutěžích
Zařazení témat prevence sociálně patologických jevů do modulové výuky na Hotelové škole Radlická
Občanská nauka – jednotlivé moduly (značka, název)
SN01 Psychologie
SN02 Sociologie 1
SN03 Sociologie 2
SN06 Právo 1
SN07 Právo 2
SN08 Ekonomie 1
SN09 Ekonomie 2
SN10 Mezinárodní vztahy
SN11 Evropská Unie
SN12 Média
Dějepis
Člověk v dějinách
Literární výchova
Člověk v dějinách
Cizí jazyky – jednotlivé moduly (značka, název)
A1 Přátelé a rodina
A2 Škola a volný čas
A4 Zdravý životní styl
A11 Osobní charakteristika, koníčky
A12 Oblíbené sporty
A18 Svátky ve světě
A19 Naše planeta
A22 Životní úspěchy
A23 Rodina, osobní charakteristika, mezilidské vztahy
A24 Bydlení a domov
A26 Vzdělávání, moje škola
A27 Práce a profese
A40 Příroda, životní prostředí
GN7 Učit se pro život
GN8 Povolání a práce
GN10 Péče o zdraví
GN17 Stravování
GN18 Svět práce
GN19 Sport a fitness
GN20 Vzdělání a kariéra
GN21 Svátky
GN22 Volný čas
GN28 Etapy života
Nauka o výživě – jednotlivé moduly (značka, název) – týká se oboru hotelnictví
NV2 Zásady zdravé výživy
NV3 Způsoby stravování, alternativní směry ve výživě, nové trendy
NV4 Specifika výživy určitých skupin lidí
NV5 Léčebná výživa
ZPV – základy přírodních vět
PZP V2/BEF Biologie člověka, zdraví a nemoc
Kalokagathia
TZNS1, TZNS2, TZNS3, TZNS4, TZNS5, TZNS6, TZNS7, TZNS8 – Netradiční sporty a zdravověda
Třídnické hodiny
Vhodná témata pro vedení třídnických hodin – zpracovává každý třídní učitel na základě výchovně vzdělávacího plánu, který předkládá výchovná poradkyně školy Mgr. Soňa Jarošová.
Třídní učitelé pomocí různých her, testů poznávají třídní kolektiv a osobnosti jednotlivých žáků a snaží se formovat třídu tak, aby předešli společensky nežádoucím projevům chování.
Tímto výčtem předmětů a jednotlivých modulů preventivní aktivity v rámci výuky zdaleka nekončí. Například ve výuce českého jazyka a cizích jazyků zařazují vyučující diskuse na aktuální témata, motivují žáky k četbě a výběru vhodné a zajímavé literatury. K těmto aktivitám byla přiřazena ještě Literární soutěž o cenu Filipa Venclíka, jejíž letošní téma zní „Kyberšikana“.
Plánované akce pro jednotlivé ročníky
- ročník
adaptační kurz – program je koncipován tak, aby se nový třídní kolektiv měl možnost poznat a seznámit nejen mezi sebou, ale i se svými třídními učiteli
přednáška Policie ČR – téma „Protidrogová prevence“
sociometrické dotazníky
vytvoření „vstupního tabla“ 1. ročníků
exkurze do Městské knihovny hl. m. Prahy
slavnostní imatrikulace studentů prvních ročníků (na úvod maturitního plesu)
dny volných třídních aktivit
jazykové kurzy v Německu a ve Frankfurtu nad Mohanem
jazykový kurz Praha – alternativní program
exkurze – památník Vojna u Příbrami, památník Terezín
- ročník
reprezentační akce školy ve Florencii
dny volných třídních aktivit
účast na charitativních akcích – Světluška a Bílá pastelka na podporu nevidomých
- ročník
prezentace práce tříd rodičům – školní hotel
reprezentační akce školy ve Florencii
barmanské kurzy (H3A, H3B, H3C)
dny volných třídních aktivit
účast na charitativních akcích
- ročník
reprezentační akce školy ve Florencii
prezentace práce tříd rodičům – školní hotel
vytvoření třídního maturitního tabla
maturitní ples
slavnostní předávání maturitních vysvědčení
Plánované akce určené všem studentům
pomoc při organizaci a realizaci „Dnů otevřených dveří na HŠ Radlická“,
celostátní soutěž „Literární soutěže o cenu Filipa Venclíka“,
soutěže v rámci jednotlivých předmětů – „Matematika převážně nevážně“, „Matematický klokan“, školní vědomostní soutěž z předmětů ON a D „Ani nevím, že to vím“, jazykové olympiády a další
„Klub mladého diváka“ – možnost návštěvy různorodých divadelních představení v Praze
Schola Pragensis
školní časopis Terminál
sportovní soutěže a turnaje, např. sportovní soutěž „Poprask“
pro studenty oboru Hotelnictví a turismus jsou pořádány rozličné kurzy – kurz vyřezávání ovoce a zeleniny, barmanský kurz
O všech plánovaných školních akcích jsou studenti informováni třídním učitelem, učitelem předmětu, na který je akce vázána, popřípadě se s nabídkou akcí seznamují prostřednictvím nástěnky u studijního oddělení či informací ve školním časopise.
Další akce určené studentům
Vedení školy, výchovná poradkyně, školní metodik prevence, vedoucí oddělení výuky jednotlivých oddělení sledují v průběhu roku nabídku kurzů, seminářů, přednášek, exkurzí a dalších akcí, které operativně zařazují do programu. Jedná se o akce jak pro pedagogy, tak pro studenty.
Nabídka nepovinných předmětů:
náboženství
sportovní hry
Nabídka činností ve volném čase studentů
Po domluvě se správcem učebny, popřípadě v hodinách vyhrazených pro studenty je možné ve škole využívat:
venkovní i vnitřní sportoviště, posilovnu, saunu
knihovnu
učebny výpočetní techniky
videoklub
zahradu
Schránky důvěry
Ve škole fungují klasické schránky důvěry, kam mají studenti možnost anonymně vkládat své připomínky, dotazy, stížnosti, obracet se na výchovnou poradkyni Mgr. Soňu Jarošovou nebo školního metodika prevence Mgr. Olgu Bášovou se svými problémy. Tyto schránky jsou umístěny ve vestibulu u studijního oddělení.
Dále je ve škole propagována Linka bezpečí formou několika nástěnek na chodbách školy.
Konzultační hodiny
Studenti i jejich rodiče mají kromě telefonického kontaktu možnost navštívit jednotlivé vyučující, výchovnou poradkyni, školního metodika prevence v rámci konzultačních hodin a v případě potřeby je možné domluvit i jiný termín schůzky.
Informační nástěnky
V budově školy se nachází několik informačních nástěnek s tematikou drogové závislosti, kouření, HIV&AIDS. Na těchto nástěnkách najdou studenti i informace o některých internetových stránkách s touto tematikou, seznamy příslušných institucí a center krizové intervence. Vedle těchto preventivních nástěnek jsou zde další informující o aktivitách studentů ve volném čase, o akcích pořádaných školou (adaptační, lyžařské a sportovně-turistické kurzy) včetně fotografické dokumentace již realizovaných akcí.
Propagace školního preventivního programu:
internetové stránky školy
školní nástěnka
třídní schůzky
třídnické hodiny
školní časopis Terminál
Odborná literatura a další materiály dostupné ve škole
Ve školní knihovně jsou pedagogům a studentům naší školy k dispozici následující tituly s tematikou negativních sociálně patologických jevů:
Nešpor – Csémy: Alkohol, drogy a vaše děti, Praha, Sportpropag 1995.
Šedivý – Válková: Lidé, alkohol, drogy, Praha, Naše vojsko 1988.
Jiří Presl: Drogová závislost, Praha, Maxdorf 1994.
Petrusek: Sociometrie, Praha, Svoboda 1969.
O.J. Štampach: Sekty a nová náboženská hnutí – naděje a rizika, metodický list.
Jaroslav Skála: …až na dno!?, Praha, Avicenum 1988.
Rizikové chování dospívajících a jeho prevence (VI. odborný seminář 3.-5. října SZÚ Praha), Praha, Cevap 2005
Vlastimil Pařízek: Učitel v nezvyklé školní situaci, Praha, SPN 1990.
Zuzana Hadj-Moussová a kolektiv: Intervence – Pedagogicko-psychologické poradenství III., UK v Praze, PedF 2004.
Další tituly jsou dostupné u výchovné poradkyně školy Mgr. Soni Jarošové.
Škola od společnosti „Člověk v tísni“ objednala zdarma 2 DVD s několika dokumentárními filmy:
DROGY – DVD 6 filmů o drogách a drogové závislosti
HIV & AIDS – sada obsahuje 5 dokumentárních snímků zabývajících se problematikou HIV & AIDS v subsaharské Africe z různých pohledů
Tyto filmy je možné zařadit ve výuce, třídnických hodinách, v případě zájmu je studentům zapůjčit. Další DVD tituly k zapůjčení a využití ve výuce jsou k dispozici u ŠMP, Mgr. Jany Zapletalové:
ŘÍZENÁ STŘELA – pro začínající řidiče
POKUŠENÍ – bezpečnost na silnicích
Z KOLA NA MOTO – bezpečné dopravní chování
ŘEKNI DROGÁM NE
NEONACISMUS A EXTREMISMUS
Spolupráce školy s jinými organizacemi
Obvodní pedagogicko psychologická poradna pro Prahu 5, Kuncova 1580/1, Praha 5 – Stodůlky
občanské sdružení Prev-centrum
PhDr. Vladimíra Fořtová, klinická psycholožka
Středisko psychoterapeutických služeb Břehová, s.r.o.
Krajské ředitelství PČR
Bezpečnostní a protidrogová komise MČ Praha 5
Způsoby vyhodnocování efektivity preventivního programu
Při vyhodnocování efektivity školního preventivního programu nelze počítat s možností získávat přesná čísla a jiné údaje. Jde především o působení na cílovou skupinu studentů, snahu o prevenci negativních sociálně patologických jevů, popřípadě snahu o minimalizaci těch, které se objevily nebo objeví.
Signálem špatně sestaveného a realizovaného programu by byl například výrazný nárůst těchto jevů, a tudíž výrazně častější potřeba svolávat výchovné komise a následně udělovat výrazně častěji různá kázeňská opatření, než je tomu nyní.
Je třeba, aby všichni učitelé školy, zejména třídní učitelé, sledovali chování, životní styl, náplň volného času, přístup ke studiu, hodnotovou orientaci svých žáků a snažili se posoudit pozitivní nebo negativní posuny.
Konkrétní fakta a údaje je možné získat opakovaným dotazníkovým šetřením a srovnávat výsledky za jednotlivé školní roky.
Zpracovala: Mgr. Olga Bášová, školní metodik prevence